Djupandning. Lär dig andas biologiskt korrekt

Lär dig djupandas


Jag guidar dig genom övning i hur du andas biologiskt korrekt med magen och nedre delen av bröstkorgen.

Att andas är en förutsättning för vår existens men många av oss har glömt bort hur man andas för att kroppens biologiska system ska fungera optimalt. Med ett ständigt högt tempo för både kropp och hjärna har vi lagt till oss ett felaktigt andningsbeteende som påminner om hyperventilering, som egentligen är ett av kroppens försvar vid akut fara. Biologiskt korrekt andning, medveten andning, återställer lugnet i kroppen, hjälper oss att fokusera och att använda vår hjärnkapacitet.

Andning kan ju te sig väldigt naturligt, men visste du att det är viktigt att andas på rätt sätt? När vi stressar och är uppe i varv blir andningen grundare och flyttas upp i bröstet. Många av oss går runt med ett konstant stresspåslag och har svårt för att komma ner i varv. Genom att andas långt ner i magen aktiveras kroppens lugn och ro system vilket leder till minskat stresspåslag och sänkt blodtryck. Det hjälper dessutom till att få matsmältningen och flera kroppsfuntioner att fungera optimalt. 

 

I grunden är mindfulness andning helt enkelt en övning där man koncentrerar sig på sin andning. Av alla de automatiska processer som din kropp gör är det bara några få som är kontrollerbara. Andningen är en av dem. Du kan både observera dig själv när du andas och kontrollera din andning. Detta är ett utmärkt tillfälle att stärka kopplingen mellan kropp och själ. Det fantastiska med medveten andning är att du kan göra det var som helst och när som helst.

 

Mindfulness är en teknik som kan användas för att minska stress och ångest. Eftersom hjärnan inte kan skilja på tänkt och på verklig stress drar vår kropp igång fysiska stressreaktioner även när vi oroar oss för något. Därför kan tanken på att det är för mycket att göra på jobbet bli en lika stor påfrestning för kroppen som att faktiskt vara stressad på arbetsplatsen. För att minska den oro som är en del av långvarig stress och som hindrar återhämtning kan man göra mindfulnessövningar som flyttar uppmärksamheten till annat.

 

 

Mindfulness handlar om att befinna sig i ögonblicket. Man är uppmärksam på det som sker i stunden, utan att döma eller värdera det. Metoden är enkel och kan göras av alla och var som helst; hemma, på jobbet, på bussen, under matlagningen etc. Är man inte van vid att flytta sin uppmärksamhet till nuet kan det behövas lite övning.

Att andas medvetet är att lägga hela din uppmärksamhet på andningen. Genom att göra det stärker du kopplingen mellan kropp och själ. Detta beror på att andningen är en av de enda fysiska handlingar som är både automatiska och kontrollerbara på samma gång.

Precis som att blinka med ögonen andas du hela tiden. Men precis som när du blinkar kan du kontrollera ditt andetag - hur djupt du andas och hur länge du tar varje andetag.

Genom att lägga din uppmärksamhet på detta fokuserar du ditt sinne och kopplar din koncentration till din fysiska kropp, vilket är mycket terapeutiskt.

 

 Vad händer i kropppen?

 

Andningen ansluten till det autonoma nervsystemet, som reglerar kroppens autonoma funktioner (vårt stressystem och lugn och ro system).

Å andra sidan är medveten andning – djupandning, diafragmaandning – inte bara något som skyndar på och förbättrar din syreupptagning, utan den påverkar också din hjärna och hjälper till att skapa avkoppling, lugn och känslomässig trygghet.

Den största skillnaden med medveten andning är hur du omedvetet går från thoraxandning (ytlig andning) till diafragmaandning (djupandning).

Diafragmaandning ökar syrevolymen och trycket, fyller lungorna, använder alla luftsäckar i lungorna och släpper ut en stor mängd koldioxid från kroppen. Den aktiverar även det parasympatiska nervsystemet, som hanterar kroppens avkopplande och lugna tillstånd. Samt ser till att flera kroppsfunktioner fungerar som de ska.

 

Andningen möjliggör att kroppens alla celler förses med syre, och att koldioxid från cellernas ämnesomsättning kan lämna kroppen. Processen sköts av lungorna, bröstkorgens rörelser och andningsmuskulaturen. Muskeln diafragma arbetar alltid mer eller mindre.

Bröstkorgens och bröstryggens rörelser i alla plan hjälper lungorna med ventilationen. Diafragma är inte bara en andningsmuskel utan påverkar de stora kärl som går genom muskeln (kroppspulsådern och venen) vilket främjar cirkulationen. Diafragmas rörelser masserar även tarmarna vilket gör det lättare för personer att tömma blåsa och tarm efter andningsträning eller fysisk aktivitet som påverkar andningen. Dessutom är rätt andning en förutsättning för att lymfsystemet ska fungera på ett tillfredsställande sätt. När kroppen är i ett stresspåslag påverkar det förutsättningarna för naturlig andning genom att rörelserna av diafragma, bröstkorg och ryggrörelser hindras.

Andas biologiskt korrekt 30 minuter, 500 kr 


Antal gånger


Efter eget behov